اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

آلودگی هوا فقط زیر سقف آسمان و در هوای شهر محبوس نشده است. به طور متوسط هر انسان بیش از 90درصد از عمر خود را در محیط خانه سپری می‌کند.

اکسیژن - فاطمه کاظمی - آلودگی هوا در دو بخش قابل بررسی است. آلودگی در فضای باز مانند کوچه و خیابان و آلودگی در فضای سرپوشیده یا بسته مانند خانه، کارخانه و ادارات و شرکتها. در چند سال اخیر بروز آلودگی در فضای باز در کشور ما به شدت افزایش داشته است که ناشی از عواملی از قبیل بنزین و گازوئیل غیر استاندارد، سوزاندن مازوت به جای گاز در نیروگاهها، ورود ریزگردها از کشورهای همسایه، عدم تعویض به موقع فیلتر های کارخانه ها و پالایشگاهها، فرسوده بودن و غیر استاندارد بودن خودروها و ... بوده است. آلودگی در فضای باز و هوای شهرها منجر به آلودگی در فضای بسته نیز خواهد شد چرا که خانه ها و دیگر ساختمانها، هوای خود را از فضای شهر تامین می کنند. بنابر این نخستین گام در رفع آلودگی هوا در فضای بسته، رفع آلودگی هوا در فضای باز است.

تحقیقات انجام شده توسط سازمان حفظ محیط‌زیست ایالات‌متحده نشان می‌دهد میزان آلودگی هوای موجود در خانه می‌تواند بین دو تا پنج‌برابر بیشتر از بیرون باشد. در موارد حاد این میزان آلودگی حتی تا 100 برابر هم افزایش پیدا می‌کند که به این ترتیب جان افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی، سالمندان و کودکان به شدت در معرض خطر قرار می‌گیرد. باید بدانیم که با رعایت چند نکته کوچک می توانیم با عوامل ایجاد آلودگی داخل خانه آشنا شویم و با آنها مقابله کرده و هوای تنفسی خود را در حد بضاعت خود تمیز نگه داریم.

گهواره: چوب‌های صنعتی و فوم‌هایی که معمولا در ساخت گهواره و تشک‌های آن به کار می‌روند می‌توانند به مرور زمان از خود مواد شیمیایی سمی منتشر کنند. از آنجایی که نوزادان تا 70درصد و کودکان تا 50 درصد از وقت خود را در گهواره سپری می‌کنند، بهتر است در انتخاب این وسایل بیشتر دقت کنید.

رنگ دیوارها: بسیاری از رنگ‌هایی که در اتاق‌ها استفاده می‌شوند، ممکن است دارای مواد سمی باشند. بعضی از انواع رنگ‌ها می‌توانند تا ماه‌ها و حتی سال‌ها از خود مواد شیمیایی متصاعد کنند. دقت کنید در انتخاب رنگ برای خانه‌ها، خصوصا اتاق کودکان از انواع غیر VOC که دارای ترکیبات شیمیایی فرار نیستند، استفاده کنید. سعی کنید از رنگ‌های با پایه شیری و طبیعی به جای رنگ‌های با پایه حلال‌های شیمیایی در رنگ‌های سنتی استفاده کنید.

کفپوش‌ها: همه انواع کفپوش‌ها چه از چوب تهیه شده باشند، چه از سرامیک یا سنگ می‌توانند از خود گاز متصاعد کنند. از آنجایی که این سطوح بخش زیادی از خانه شما را می‌پوشانند، می‌توانید متوجه شوید که در درازمدت چه میزان مواد آلوده ممکن است در فضای خانه شما پراکنده شود. مهم‌ترین کار برای حفظ خود از آلودگی در دستشویی‌ها و حمام‌ها، اطمینان از سلامت کاشی‌ها و کفپوش‌ها است. براساس یافته‌های محققان بهداشت دانشگاه آریزونا، هرگونه ترک‌خوردگی و آسیب در این بخش از حمام تبدیل به محل تجمع باکتری‌هایی می‌شود که می ‏توانند باعث ایجاد بیماری‏ها‏ی عفونی و اسهال در ساکنان خانه شوند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 7 تير 1393برچسب:آلودگی هوا - فضای بسته - خانه , توسط |

بررسی های محققان موسسه اقیانوس شناسی Scripps سن دیه گو آمریکا نشان می دهد که میزان دی اکسید کربن اتمسفر به بیشترین مقدار خود در 800 هزار سال گذشته رسیده است.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از نیچر، براساس نتایج این تحقیق میانگین دی اکسید کربن جو به 400 جزء در میلیون رسید و آین امار به مدت یک ماه کامل، در آوریل سال جاری، ادامه پیدا کرد.

محققان احتمال می دهند این میزان، اولین تجربه زمین پس از 800 هزار سال باشد.

میانگین دی اکسید کربن زمین توسط 80 پایگاه در سراسر دنیا اندازه گیری می شود. آمار گزارش شده از این پایگاه ها نشان می دهد که این میزان بین سال های 2012 تا 2013 ، 1.5 درصد افزایش یافته است. افزایش دی اکسید کربن از سال 1990 تاکنون 34 درصد بوده است.

افزایش غلظت گازهای گلخانه ای و دی اکسید کربن مهمترین عوامل گرم شدن کره زمین هستند.

اشتعال سوخت های فسیلی مهمترین منبع تولید گازهای گلخانه ای محسوب می شود. تداوم شاخص گزارش شده در ماه آوریل به منزله یک هشدار جدی برای اکوسیستم زمین است.

زمین شناسان می گویند سن زمین حدود یک سوم عمر جهان است. براساس یک نظریه غالب زمین شناسی زمین حدود 454 میلیارد سال پیش از اتحاد سحابی های خورشیدی به وجود آمد. در پروسه ایجاد زمین ، درواقع این کره خاکی در میلیاردها سال قبل از ابر و گاز میان ستاره ای شکل گرفت.  

تاریخ خبر: 14/02/1393

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 15 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

۳ تن مونواکسیدکربن در تهران

ویستا - سلیمان فرهادیان - به نظر می رسید كه میزان آلاینده های شهر تهران به حدی بالا است كه دیگر توصیه تكراری مسئولان مبنی بر لزوم ماندن در خانه و بیرون نرفتن كودكان و كهنسالان از منزل چاره كار نیست. باید ریشه ای عمل كرد و ریشه ای عمل كردن یعنی تعطیلی تمام اداره های دولتی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه. 

هرچند كه عوامل بسیاری بر وضعیت نامساعد هوای تهران نقش دارند، اما عمده ترین منابع آلودگی در شهر تهران احتراق سوخت های فسیلی در كارخانه ها، كارگاه ها، منازل و خودروها است.
بسیاری از كارشناسان ۸۰درصد آلودگی هوا (و در نتیجه بزرگترین معضل زیست محیطی كشور) را به وسایل نقلیه موتوری نسبت می دهند. امروزه بین هشت تا ۱۰هزار واحد صنعتی (از جمله واحدهای صنعتی تولید كننده مواد شیمیایی، مواد شوینده و پاك كننده، رنگ سازی، مواد نفتی، مواد لاستیكی و پلاستیكی) در تهران فعالیت می كنند.

اما طبق براوردها همه این شركت ها در مجموع فقط ۲۰درصد آلاینده ها را به هوای تهران وارد می كنند و ۸۰ درصد بقیه توسط وسایل نقلیه موتوری ایجاد می شود. طبق آمار روزانه حدود ۳ تن منواكسید كربن، ۴۵ تن هیدروكربن نسوخته، ۱۳۰ تن اكسیدهای نیتروژن، ۳۰ تن گوگرد و ۳۰ تن ذرات معلق وارد هوای از پیش آلوده تهران می شود.

هر چند همه به نقش چشمگیر خودروها در آلودگی هوای تهران اذعان داریم، باز هم شاهد آنیم كه مسئولان صنعت كشور رویای تولید سالانه یك میلیون دستگاه خودرو را در سر می پرورانند. كیفیت بد سوخت مصرفی در كشور، پایین بودن استانداردهای خودروهای تولید شده در كشور و همچنین میزان بالای مصرف سوخت از مهمترین دلایل آلودگی این كلان شهر است. هرچند در چند سال اخیر شركت های زیادی اقدام به تولید خودرو كرده اند اما هیچ كدام از این خودروها در سال های اخیر طراحی نشده اند و لاجرم از تكنولوژی روز بی بهره اند. به طوری كه به جز یكی دو خودرو هیچ كدام از كیفیت جهانی برخوردار نیستند.

مصرف بیش از حد سوخت (بین سه تا چهار برابر متوسط جهانی) بیانگر همین موضوع است. به نظر می رسد برای رهایی از این معضل مسئولان باید از سود هنگفت تولید خودروهای از رده خارج به قیمت بالا چشم پوشی كرده و با سرمایه گذاری مناسب به تولید خودروهایی در استانداردهای جهانی بیندیشند.

معضل دیگر آلودگی هوای تهران وجود تعداد زیاد خودروهای سواری و نبود سیستم حمل و نقل عمومی است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 30 فروردين 1393برچسب:, توسط |

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: مشکلات شهرهای ما از زمانی که اعلام شد شهرداریها باید خودکفا باشند آغاز شد، اما نگفتند که این خودکفایی از چه طریقی باید به دست بیاید.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهندس محمد حقّانی افزود: بر همین اصل فروش تراکم به عنوان محلی برای درامد شهرداریها در نظر گرفته شد، در حالی که افزایش طبقات برای ساختمانها به منزله خودکشی تدریجی شهر، نه تنها درامد محسوب نمی شد بلکه هزینه ای تحمیلی بر پایتخت بود.

وی با تأکید بر لزوم تأمین درامدهای پایدار برای شهر از محل اقدامات زیربنایی و اساسی، اعلام کرد: این در حالی است که امروز 60 درصد درامد شهرداریها از محل تغییر کاربریها و ساخت و سازها به دست می آید که این بزرگترین تهدید برای باغات و درختان شهر است.

آلودگی هوا آنقدر شدید است که کاشتن درخت هم فایده ندارد

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر با اشاره به این که نگهداری باغات برای مالکان از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست، اظهار کرد: امروز آلودگی هوای تهران به اندازه ای شدید شده که دیگر کاشتن درخت هم فایده ای ندارد و درختان به عنوان دستگاههای تصفیه هوای شهر، خودشان هم از کار افتاده اند.

حقّانی با بیان اینکه شناسنامه دار کردن درختان غرس شده و باغات یکی از اصول نگهداری و صیانت از این سرمایه های زیست محیطی است، تصریح کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری به حساسیت مردم نسبت به محیط زیست نیازمندیم و تا شهروندان برای سرنوشت خود اهمیت قائل نشوند، نمی توانیم امیدوار باشیم طبیعت دو باره به شهر باز گردد.

وی با تأکید بر این که مردم باید در امور شهر از ساخت و ساز آن گرفته تا مسائل اجتماعی و فرهنگی دخالت و مشارکت داشته باشند، اضافه کرد: به این منظور تشکلهای مردم نهاد به عنوان نمایندگان مردم باید در مقابل مسئولان مطالبه گر بوده و مسئولان نیز باید پاسخگوی آنها باشند.

محیط زیست تهران بیمار است

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 29 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان گفت: اگر در رعایت امور زیست محیطی دقت بیشتری می شد، شهرها امروز درگیر آلودگی و دیگر مشکلات نبودند و شاهد تخریب محیط زیست و اجرای فعالیت‌های صنعتی مخرب نبودیم.
 
به گزارش خبرگزاری کردپرس حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد حسینی‌ شاهرودی در نشستی با مسئولان، معاونان و کارکنان اداره حفاظت محیط زیست استان کردستان که به مناسبت هفته هوای پاک برگزار شد اظهار داشت: مواهب طبیعی زمینه‌ساز تعالی و ارتقای انسان‌ها بوده و یکی از مؤلفه‌های اصلی قدرت و اقتدار یک کشور محسوب می‌شوند و محیط زیست یک چرخه به‌ هم پیوسته بوده و هرگونه تعدی به این حوزه صدمات بسیاری را در دیگر نقاط جهان به دنبال خواهد داشت.

حجت‌الاسلام حسینی‌ شاهرودی افزود: مشکلاتی از جمله آلودگی هوا که امروز گریبانگیر کلان شهرها شده است نتیجه عدم توجه به استانداردهای زیست محیطی است و اگر در رعایت امور زیست محیطی دقت بیشتری می شد، این شهرها امروز درگیر آلودگی و دیگر مشکلات نبودند.

وی با اشاره به اینکه از 20 سال گذشته باید پیش بینی شرایط امروز می شد تصریح کرد: دادن مجوزهای متعدد به مراکز تولیدی در یک منطقه و افزایش تراکم جمعیت در این شهرها از جمله دلایل آلودگی هوای امروز این شهرها است.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با بیان اینکه روند رو به رشد مشکلات زیست محیطی و در راس آن آلودگی هوا در شهرها ناشی از عدم برنامه ریزی مسئولان و کارخانه داران است که مشکلات زیست‌محیطی را در طول سال‌ها تشدید کرده است اظهار داشت: روند تصاعدی ازدیاد خودروها در شهرها و سرازیر شدن جمعیت روستاییان و افزایش جمعیت شهرنشین از دیگر عوامل موثر در پدیده آلودگی هوا و مسائل زیست محیطی است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
۷ مورد عجيبی كه باعث سقط جنين می‌شوند

 از ابتدای سال 92 تا پایان دی ماه، 1050 جنین بدون نیاز به اتاق عمل و منجر به کورتاژ در بیمارستان طالقانی اراک سقط شده اند.

زهره ترکمانی - " ایلنا" - یعنی تنها در یک مرکز درمانی در شهر اراک هر ماه بیش از 100 مورد سقط جنین انجام شده.  در حالی رئیس بیمارستان طالقانی اراک از این آمار تلخ و تکان دهنده خبر می دهد که خیلی از موارد سقط در منزل انجام و نصف آن هم در مطب و سایر بیمارستان های اراک اتفاق افتاده است و چنانچه به گفته او آمار از دو بیمارستان تامین اجتماعی و خصوصی نیز تهیه شود شاید تعداد جنین هایی که به کودکی نرسیده تلف شده اند بیش از دو برابر عدد اعلام شده ای باشد که در موارد سقط ثبت شده در زایشگاه طالقانی موجود است.

دکتر مریم مکتبی آمار موجود از جنین های سقط شده در ده ماهه سال جاری در این بیمارستان را دو برابر مدت زمان مشابه سال 91 اعلام کرده و می گوید: از ابتدای سال 92 تا پایان دی ماه سقط های منجر به کورتاژ حدود 700 مورد و بدون کورتاژ کامل و بدون نیاز به اتاق عمل که در سه ماهه اول دوره بارداری اتفاق افتاده 350 مورد در این بیمارستان ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان طالقانی تنها مرکز تخصصی زنان در این شهر است که هزینه های آن به لحاظ دولتی بودن پایین می باشد می افزاید: اغلب مراجعات زایمان و زنان به این مرکز است اما در کنار زایشگاه طالقانی در بیمارستان تامین اجتماعی که کل هزینه ها رایگان محاسبه می شود مراجعات زیاد است و در مواردی حتی بیشتر از طالقانی و چه بسا آمار سقط در آنجا بیشتر از طالقانی باشد.

دکتر مکتبی عمر بیشتر جنین های سقط شده را زیر سه ماهگی عنوان کرده و می افزاید: در خیلی از موارد مادر در شرایط بسیار خطرناک مراجعه می کند و جنین بدون نیاز به اتاق عمل سقط می شود. او علت بسیاری از سقط ها را نامشخص اعلام کرده و می گوید: مادر پس از مشاهده حالات نگران کننده و قبل از مراجعه به پزشک در حالت سقط قرار می گیرد که عوامل مختلف از جمله آلودگی هوا در آن بی تاثیر نیست.

دکتر مکتبی تاثیر آلودگی هوا و افزایش دو برابری سقط ها در سال جاری را در حالی که تعداد روز های آلوده هوا دو برابر سال گذشته بوده، رد نمی کند و متذکر می شود بحث آلاینده های هوا و فلزات سنگین در هوای اراک که آلودگی صنعتی محسوب می شود و تاثیر آن روی سیستم تنفسی مادر و اثر آن بر جنین از نظر علمی ثابت شده است. به این صورت که هر ماده سمی که مادر استنشاق می کند وارد خون او و سپس وارد مایع اطراف جنین شده و مستقیم به جنین منتقل و او را تحت تاثیر قرار می دهد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 22 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آه، اکسیژن! کجایی؟ویستا به نقل از روزنامه سلامت - * هوا آلوده است یعنی چی؟ 

آلودگی هوا یعنی وجود هر نوع ماده آلاینده اعم از جامد، مایع، گاز و یا تشعشع پرتوزا و غیرپرتوزا در هوا به تعداد و

در مدت زمانی که کیفیت زندگی را برای انسان و دیگر جانوران به خطر ‌اندازد. آلودگی هوا یکی از عوامل مهم ابتلا

به بیماری‌های تنفسی حاد و مزمن است. همه ساله تعداد زیادی از کودکان و سالمندان به دنبال ابتلا به

بیماری‌های تنفسی که همه ناشی از آلودگی هوا است جان خود را از دست می‌دهند. در اثر مخلوط شدن هوا با

گازها، غبارات و ذراتی که کیفیت هوا را کاهش می‌دهند آلودگی هوا ایجاد می‌شود. ماشین‌ها، هواپیماها،

ساختمان‌سازی‌ها ، شخم زدن زمین به وسیله تراکتورها، دود ناشی از آتش‌سوزی، رفت و آمد در جاده‌های خاکی،

ریزش کوه و... دست به دست هم داده و سبب آلوده شدن هوا می‌شوند. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 19 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

از شرّ بنزین پتروشیمی ها خلاص می شویم؛ نفس بکشیم!  آیا انکار کنندگان آلاینده بودن این بنزین ها نباید پاسخ گوی تبعات استنشاق هوای آلوده ناشی از احتراق این نوع سوخت ها باشند؟
عصر ایران؛ سروش بامداد- معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست از عزم جدی دولت برای حذف بنزین تولیدی واحدهای پتروشیمی و جایگزینی بنزین با استاندارد یورو 4 یا بنزین پاک به جای آن خبر داده است.
معصومه ابتکار که شامگاه چهارشنبه در برنامه تلویزیونی «شب آفتابی» سخن می گفت تاکید کرد: «اینها تنها سخن من یا خواست سازمان حفاظت محیط زیست نیست، آقای وزیر نفت نیز پی گیر است و در جلسه هیات دولت هم موضوع مطرح و تصویب شده است.»
سال پیش که بحث ارتباط آلودگی هوا در کلان شهرها دامن گیر شد این پرسش به میان آمد که اگر آلودگی هوای تهران تنها به خاطر پدیده وارونگی و پایداری هوای آلوده با آغاز فصل سرما است چرا شهرهای دیگر که ویژگی های تهران را ندارند در این وضعیت گرفتار شده اند؟ 
اینجا بود که تنها مولفه مشترک آلوده کننده به عنوان مهم ترین عامل مطرح شد که همانا بنزین تولید واحدهای پتروشیمی بود که در دولت احمدی نژاد به مثابه یکی از راهکارهای جبران کمبود بنزین به کار گرفته شد و با انکار تبعات زیان بار آن برای سلامت شهروندان به آن می بالیدند و اگر کسی از زیان آور بودن این روش سخن می گفت روی ترش می کردند و دلیل و بهانه می آوردند. درک این موضوع که این کار سلامت شهروندان را تهدید می کند اما دشوار نبود. اول به این خاطر که هم تهران آلوده شده بود و هم 7 کلان شهر دیگر. اتفاقی که در سال های قبل رخ نداده بود. دوم به این دلیل که اگر تولید بنزین با این سهولت و سرعت میسر بود و دغدغه های زیست محیطی در میان نباشد دیگران نیز از این کارها انجام می دادند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 16 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

33pol-1102-mm1

بحث بی آبی زاینده رود وتخریب پل های تاریخی به دلیل عدم وجود آب در بستر زاینده رود بحث داغی است که این روزها با آن مواجه هستیم اما آلودگی هوا و تاثیر آن بر تخریب این بناها گویی از قلم افتاده است.

به گزارش الهه راستین خبرنگار صاحب نیوز، آلودگی هوا یکی از معضلات کلان شهر اصفهان است که به دلیل روند تدریجی و پیش روی روز افزون خود اثرات جبران ناپذیری بر آثار تاریخی می گذارد. این آلودگی با پیشرفت فناوری و وجود ماشین های صنعتی بسیار بیشتر شده و تاثیرات مخرب آن بر روی آجرها، کاشی‌ها و دیگر بخش های یک بنای تاریخی قابل مشاهده است.

مهدی فقیهی، پژوهشگر میراث فرهنگی دراین باره گفت: دود ناشی از سوخت های فسیلی نه تنها بر آجر و سنگ، بلکه بر کاشی‌ و چوب نیزاثر گذاشته و مثل خوره آنها را می بلعد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 15 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 
 
 
 
 
 
 
اراک - خبرگزاری مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: آلودگی هوای کلانشهر اراک در روز جاری به سه برابر حد مجاز رسید.

امیر انصاری در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: غلظت آلاینده های موجود در هوای شهر اراک در روز جاری 256 میکروگرم بر متر مکعب بوده که بیش از 3 برابر حد مجاز رسیده است و در شرایط هشدار قرار دارد. وی بیان داشت: طی 24 ساعت گذشته نیز میزان غلظت ریزگردهای موجود در هوای شهر اراک با قطر کمتر از 10 میکرون، 218 میکرو گرم بوده است؛ در صورتی که حد مجاز آن ۹۰ میكروگرم بر متر مكعب است.

انصاری علت آلودگی هوا را پخش شدن مخلوط ماسه و نمک در سطح معابر و حاکمیت پدیده وارونگی هوا دانست و گفت: این وضعیت تا امشب ادامه دارد. وی شستشوی کامل خیابانها و معابر اراک از گل و لای و ماسه و نمک برای مهار پدیده گرد و غبار را امری ضروری دانست. گفتنی است از ابتدای سالجاری تاکنون شهر اراک، 102 روز ناسالم را به همراه داشته است.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۱/۷
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 16 بهمن 1392برچسب:, توسط |

شهربانو امانی درگفت وگو با شفقنا: حامیان محیط زیست باید به تعداد مردم ایران باشند/ مراجع تقلید توجه به محیط زیست را توصیه کنند

 شفقنا - زاگرس بهشتی- شهربانو امانی، مشاور امور زنان و خانواده رییس سازمان محیط زیست ایران است و بر ضرورت آموزش در حوزه محیط زیست تاکید دارد. خبرنگار شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) با شهربانو امانی درباره نقش و عملکرد زنان در حفظ محیط زیست و پتانسیل تشکل های غیردولتی و مهم تر از آن تشکل های غیررسمی مذهبی به ویژه هیات های مذهبی زنانه در جهت دهی به حفظ محیط زیست و اقدامات آموزشی به گفت و گو پرداخته است.

 *شما مشاور امور زنان و خانواده رییس سازمان محیط زیست هستید، اساسا چه ارتباطی بین خانواده، زنان و محیط زیست است و شما چه برنامه ای دارید؟

امانی: من از خانم دکتر ابتکار به عنوان یک سرمایه جهانی و سرمایه ملی تشکر می کنم. ایشان در جای واقعی خود قرار گرفتند و امیدوارم بتوانم در کنار خانم دکتر ابتکار به عنوان قهرمان زمین در سرسبز کردن ایران عزیز و به تبع آن جهان تاثیر مثبتی بگذارم. من در گذشته خیلی به صورت بخشی کار نکردم ولی باید توجه داشت، اساس هر جامعه و رکن هر جامعه، خانواده است و رکن خانواده زن و مادر است. از خیل عظیم نیروی کشور به عنوان نیم پیکر موثر جامعه، خانم ها در فرهنگسازی حفظ محیط زیست اثرگذارند و در هر زمان که وارد موضوعی شدند یعنی وقتی آموزش های لازم را دیدند و نقش خود را باور کردند، تاثیرگذاری مثبت و پایداری بر جامعه گذاشتند. اگر از این زاویه نگاه کنیم خانم ها در حفظ محیط زیست می توانند در آموزش کودکان و حتی همسران خود تاثیر داشته باشند، به شرطی که ما سرمایه گذاری مادی و معنوی کنیم و آموزش دهیم؛ البته همه می دانیم ظاهر محیط زیست یعنی چه.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 11 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
کرج - خبرگزاری مهر: امام جمعه فردیس با اشاره به مشکلات مردم شهرستان گفت: مبحث آلودگی هوا یکی از مشکلاتی است که مردم با آن مواجه هستند و توسعه فضای سبز می توانند در کاهش آلودگی هوا کارساز باشد.
 
به گزارش خبرنگار مهر، نشستی با حضور امام جمعه فردیس و نمایندگان کرج، اشتهارد و فردیس و همچنین مسئولان شهری شامگاه جمعه در دفتر امام جمعه فردیس برگزار شد، در این نشست پیگیری طرح ها و پروژه های عمرانی مورد بررسی قرار گرفت.

حجت الاسلام علی اکبر ایمانی در این نشست اظهار داشت: یکی از مهمترین نیازهای مردم شهرستان فردیس که آرامش را به دنبال دارد، اتصال بزرگراه شهید همت به فردیس است که باید توسط شهرداری و شورای شهر به جد پیگیری شود.

وی در ادامه نشست با اشاره به آلودگی هوا گفت: توسعه فضای سبز می تواند در این زمینه راهگشا باشد و همچنین با اجرای طرح گاز سوز کردن نیروگاه منتظر قائم می توان از آلودگی هوا به طور چشمگیری جلوگیری کرد.

امام جمعه فردیس در پایان تاکید کرد: با جمع آوری آب های سطحی و همچنین ساماندهی وضعیت فاضلاب شهر می توان از این پس شاهد تحولاتی مطلوب در زمینه خدمات رسانی شهری به مردم شهرستان شد.

گفتنی است، عزیز اکبریان، محمد جواد کلیوند دو نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی، محمود دادگوˈ رییس شورای اسلامی شهر کرج، علی ترکاشوندˈ شهردار کرج،ˈ مهدی مهرورˈ فرماندار فردیس، علی اصغر کمالی زاده معاون فنی و عمرانی، و دیگران مسئولان در این نشست مشکلات شهرستان نوپای فردیس را بررسی کردند. همچنین تکمیل پروژه تقاطع شهدای ارتش، امور عمرانی شهرستان، بحث ترافیک و توسعه فضای سبز در این نشست مورد ارزیابی قرار گرفت.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۱/۵
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 10 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

یرشین پرشیا - گروه سلامت - یک متخصص کودکان گفت: آلودگی هوا ضریب هوشی کودکان تهرانی را 5 تا 10 درصد از سایر کودکان کمتر کرده است؛ همچنین کم خونی و کمبود ویتامین D از دیگر تبعات آلودگی هوا است.

اکبر کوشانفر اظهار داشت: آلودگی هوا در تهران هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان مسئله پر اهمیتی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت.

این متخصص کودکان گفت: در آلودگی هوا وجود فلزاتی مانند سرب و آلاینده‌هایی مثل ازن بیش از مقدار مجاز  است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: وارونگی هوا فلزات سنگینی مانند سرب را در سطح پایین‌تری می‌آورد و کودکان به دلیل داشتن قد کوتاه بیشترین قربانیان سرب هستند.

کوشانفر افزود: 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 6 بهمن 1392برچسب:, توسط مریم قلیزاده |

http://namehnews.ir/content/files/hashemzadeh/11082.jpg

 بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، چهار شهر کشور جز 10 شهر آلوده‌ جهان قرار دارند، در همین زمینه محققان با تاکید بر اینکه میان افزایش آلودگی‌ هوا و شیوع برخی سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی رابطه معناداری وجود دارد، نسبت به افزایش شکل های بدخیم انواع سرطان‌ها ناشی از افزایش آلاینده‌های محیطی هشدار دادند.

 

به گزارش خبرنگار مهر، مدرن و صنعتی شدن کشورها، با تولید گازها و ذرات آلوده معلق در هوا همراه بوده است که فضایی برای نفس کشیدن باقی نمی‌گذارد و استشمام هوای پاک را که همواره مایه شادمانی زندگی بشر بوده، به آرزویی دست نیافتنی تبدیل ‌کرده است. آمارهای جهانی نیز موید این مساله است که سالانه حدود 4.5 میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

 

در کشورمان نیز بر اساس گفته‌های رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، 2 هزار و 527 ایرانی به علت آلودگی هوا جانشان را از دست داده اند ضمن آنکه 2 هزار و 522 بیمار قلبی و 4 هزار و 525 بیمار تنفسی همزمان با آلودگی هوا در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند.

 

نتایج منتشر شده آخرین تحقیقات سازمان بهداشت جهانی و آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (‌IARC) نیز واقعیت جدیدتری را در این زمینه دراختیارمان قرار داده است. این نتایج به ما می‌گوید که در سال 2010 درحدود 223 هزار نفر در سرتاسر جهان در اثر ابتلا به سرطان ریه جان خود را از دست دادند که بیش از نیمی از آنها از ساکنان کشورهای شرق آسیا و چین بوده‌اند.

 

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 4 دی 1392برچسب:, توسط |
عکس: تابناک
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در برنامه تلویزیونی مناظره که شامگاه جمعه از شبکه یک سیما پخش شد، گفت: آلودگی هوا خطرات جدی‌ای برای جامعه در بر دارد و آژانس بین المللی تحقیقات سرطان نیز اعلام کرده دود دیزل سرطان زا است.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، دکتر یوسف رشیدی افزود: این سازمان سال گذشته اعلام کرد آلودگی هوا سرطان زا است و برای نخستین بار به صورت مستقیم به سرطان زا بودن آلودگی هوا اشاره کرد.
 
وی با اشاره به این که بخارهای بنزین (بنزن) موجود در هوای تهران بسیار بالا است، اظهار کرد: متاسفانه خودروسازان با اعلام این که برای جلوگیری از بخارهای بنزین باید باک و چند قطعه دیگر خودرو را عوض کنیم و این موضوع از لحاظ اقتصادی برای آن ها توجیه ندارد، از استاندارسازی محصولات خود سرباز می زنند.
 
دکتر رشیدی با بیان این که خوشبختانه دوره ای که مسئولان می خواستند با آب پاشی و یونیزاسیون هوای تهران را تمیز کنند سپری شده، تصریح کرد: ساخت و سازهایی که در پایتخت انجام می شود، از جمله ساخت و سازهای غرب تهران تاثیر چندانی بر آلودگی هوا ندارد.
 
وی با تاکید بر این که تراکم ترافیک باعث افزایش آلودگی هوا می شود و در این میان اصلی ترین راهکار این است که آلودگی را از منبع کنترل کنیم، اضافه کرد: همان گونه که توانستیم سرب را کنترل کنیم، آلودگی هوا را نیز می توانیم کنترل نماییم.
 
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان خاطرنشان کرد: توسعه کیفی و کمّی ناوگان حمل و نقل عمومی و ترغیب و تشویق شهروندان به استفاده از وسایل نقلیه عمومی به جای وسیله نقلیه شخصی، مهم ترین راه حل کنترل آلودگی هوا است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 4 آذر 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آسمان نوشت:

یک دشت صاف را تصور کنید که درست به اندازه تهران در آن دودکش و ماشین و سایر وسایل آلوده‌کننده هوا وجود دارد و همگی هم با تمام توان مشغول فرستادن دود و ذرات معلق و بقیه آلاینده‌ها به هوا هستند.

آیا در چنین شرایط فرضی هوای این منطقه درست به اندازه شهر تهران آلوده خواهد بود یا باد آلودگی را با خودش خواهد برد؟ آیا ساختمان‌ها آلودگی را در خودشان به دام می‌اندازند و آسمان خراش‌ها جلوی وزش باد را شهر تهران گرفته‌اند؟

این پرسشی است که جواب‌های مختلفی به آنها داده شده است. همین 22 مهر ماه گذشته کمال عالیپور خنکداری عضو هیأت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس گفت این برج‌ها جلوی چرخش هوا و باد را در تهران گرفته‌اند. قبل از این هم البته شورای شهر با تشکیل کار‌گروهی در سال 1390 اعلام کرده بود مجوز‌های ساخت‌وساز در غرب تهران براساس وزش باد صادر خواهد شد.همه اینها سؤال اساسی را مطرح می‌کند که آیا برج‌های بلند مقصران آلودگی هوای تهران هستند و تهران آلودگی را در خودش به دام می‌اندازد؟

جریان‌های هوایی کولر نیستند

مطلب بسیاری درباره اینکه ساختمان‌ها جلو باد در تهران را گرفته‌اند نوشته شده و افراد بسیاری درباره آن اظهار‌نظر کرده‌‌اند با این حال هیچ کدام به نتایج تحقیقات علمی برای صحت نوشته‌ها یا حرف‌هایشان اشاره نکرده‌اند. حتی شورای شهر هم عنوان نکرده که بر مبنای کدام تحقیق کار گروه آلودگی هوا مجوز بلند مرتبه‌سازی را بر مبنای ورزش باد بنیان نهاده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 1 آذر 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.